OSTEOPOROZA

„De multe ori vine nenorocirea peste cei fără prihană, dar Domnul îi scapă totdeauna din ea. Toate oasele i le păzeşte, ca niciunul din ele să nu i se sfărâme.”
Psalmi 34:19-20

Chiar dacă nu figurează printre primele cauze de deces, osteoporoza este o afecţiune de temut. Dacă la început se manifestă doar prin încovoierea spatelui, cu timpul pot apărea complicaţii tot mai invalidante, cum este de exemplu fractura de col femural.
Vestea bună este că osteoporoza este o boală tratabilă, dar mai ales prevenibilă.

Numele bolii provine din latină şi înseamnă „os poros”. Ţesutul osos este un ţesut viu, în care are loc permanent atât depunere de os, cât şi pierdere de os. După vârsta de 35 de ani, pierderea de os depăşeşte depunerea. Când acest proces este accelerat, oasele devin tot mai fragile (chiar dacă la exterior pot părea solide) şi structura lor se aseamănă tot mai mult cu a unui burete cu găuri mari în interior.

Osteoporoza este supranumită şi “hoţul tăcut”, pentru că poate slăbi oasele timp de ani de zile fără să fie detectată. De aceea, indiferent de vârstă, dacă aveţi mai mult de unul din următorii factori de risc, vă sfătuim să consultaţi medicul pentru a detecta boala cât mai devreme şi să urmaţi recomandările de mai jos.

Factori de risc pentru osteoporoză
1. Sexul feminin – de patru ori mai multe femei, decât bărbaţi suferă de osteoporoză .
2. Osteoporoza afectează şi alţi membri ai familiei – boala are şi o componenţă ereditară.
3. Constituţia subţire – oasele au din start o densitate mai mică.
4. Întreruperi ale ciclului menstrual – osteoporoza afectează adesea femei aflate în post-menopauză, dar riscul creşte chiar şi în situaţia unor boli sau exerciţii fizice foarte intense care întrerup temporar ciclul menstrual.
5. Intervenţii chirurgicale – gastrectomii (înlăturarea unei porţiuni din stomac) sau histerectomii totale. Acestea afectează absorbţia sau utilizarea calciului de către organism.
6. Anumite tratamente medicamentoase – de exemplu tratamente de lungă durată cu unele medicamente anti-inflamatorii (steroidiene, cum ar fi diprofos) şi anti-epileptice, sau excesul de hormoni tiroidieni. Aceste tratamente se vor efectua numai sub controlul strict al medicului.
7. Alţi factori de risc – fumatul, consumul excesiv de cafea, alcool, etc. Fumatul pare să blocheze capacitatea estrogenilor de a proteja oasele, iar alcoolul poate bloca absorbţia calciului şi reduce creşterea osoasă.

Majoritatea oamenilor nu-şi dau seama că ceva e în neregulă cu oasele lor, decât când ceva se fracturează. Osteoporoza îşi anunţă prezenţa în cele din urmă prin scăderea în înălţime datorită încovoierii spatelui şi prin fracturi osoase. Dacă aveţi risc crescut, puteţi efectua un test de determinare a densităţii şi grosimii osoase (osteodensiometria osoasă). Este un test nedureros, lipsit de riscuri.

În Moldova se efectuează în AMT “Centru” str. 31 august 63, cab. 131. Pe baza rezultatului, medicul poate estima probabilitatea fracturilor şi vă poate ajuta să le preveniţi. Fie că doriţi să preveniţi apariţia osteoporozei sau să opriţi evoluţia ei, sfatul este acelaşi: hrăniţi-vă corect şi păstraţi-vă forma fizică.

Ø Alimentaţia – Aportul de calciu.
Acesta este foarte important pentru prevenirea şi stoparea osteoporozei în special în prima parte a vieţii. Este vital ca tinerii să aibă un aport adecvat de calciu. Osul pierdut mai târziu nu mai poate fi recuperat oricât s-ar creşte aportul de calciu. Pentru persoanele adulte se recomandă un aport de cca. 800 mg calciu/zi, iar pentru bărbaţii trecuţi de 65 de ani şi pentru femeile în post-menopauză, 1500 mg/zi. Laptele degresat, pasteurizat sau fiert este bogat în calciu, dar acesta se absoarbe în cantitate redusă.

Produsele vegetale bogate în calciu sunt cerealele integrale, seminţele, legumele de culoare verde închis. Dacă dieta este săracă în calciu, se poate folosi un supliment. Studiile au arătat că femeile care în copilărie au consumat multe fructe (1-4 ori pe zi) au densitatea osoasă mai bună la nivelul colului femural decât celelalte.

Persoanele cu exces ponderal trebuie să ştie că celulele grase din corp eliberează hormoni cu rol de diminuare a calciului din oase. O remarcă: excesul de proteine duce şi el la osteoporoză, chiar la tineri, şi invers, consumul sporit de vegetale are efect protector.

Lipsa enzimelor din hrană, prin orice prelucrare termică a alimentelor, duce la deprecierea mineralelor, favorizând apariţia bolilor oaselor.
Toate acestea ar putea explica constatarea că peste 3/4 din populaţie are conţinutul de calciu din organism mai mult sau mai puţin scăzut.
( Atenţie! Laptele conţine mai mult calciu decât alte produse alimentare, iar drojdia de bere conţine mai multe enzime decât iaurtul).

Ø Expunerea la soare
Este necesară pentru formarea vitaminei D la nivelul pielii. Această vitamină creşte absorbţia calciului din intestin. În intervalul martie – octombrie, o expunere de 15 minute a pielii feţei şi mâinilor de 3-4 ori pe săptămână este suficientă pentru a obţine întregul necesar de vitamina D. În schimb, în perioada noiembrie – februarie, în ţara noastră lumina solară este prea slabă pentru a acoperi necesarul. Având în vedere că vitamina D se găseşte numai în alimente de origine animală, în acest interval aportul din această vitamină va fi asigurat fie din produse lactate (un pahar de lapte degresat asigură 50% din necesarul zilnic), fie din suplimente vitaminice.

Ø Exerciţiul fizic
Exerciţiul fizic regulat, oricât de puţin ajută la menţinerea densităţii osoase şi în plus întăreşte sistemul muscular şi scade astfel riscul căderilor. Deşi nu există o reţetă bună pentru toată lumea, există câteva reguli generale.

Cele mai indicate sunt exerciţiile antigravitaţionale, care presupun purtarea unor greutăţi – de ex. mersul pe jos, urcarea scărilor, simpla ridicare din pat şi statul în picioare câteva ore pe zi. Înotul este mai puţin eficient, dar e oricum mai bun decât nimic.
Dacă suferiţi deja de osteoporoză, nu efectuaţi exerciţii care cresc riscul de fractură. Evitaţi exerciţiile care suprasolicită coloana vertebrală, cum este gimnastica aerobică intensă, săritul cu coarda, sau joggingul. Nu faceţi nici genuflexiuni, exerciţii de flexiune a trunchiului pe coapse sau alte exerciţii care arcuiesc spatele. Evitaţi săritul pe saltele elastice, exerciţiile pe suprafeţe alunecoase pentru a evita căderile. Evitaţi mişcarea de aducţie a picioarelor, întrucât ea poate duce la fracturarea unui col femural slăbit.

Ø Tratamentul hormonal şi medicamentos

„Nu te socoti singur înţelept; teme-te de Domnul şi abate-te de la rău! Aceasta va aduce sănătate trupului tău şi răcorire oaselor tale.” Proverbele lui Solomon 3:7,8

Tratamentul profilactic al osteoporozei începe din copilărie şi constă într-o dietă bogată în calciu şi exerciţii fizice complexe şi nu se încheie practic niciodată.

Se folosesc mai multe medicamente pentru tratamentul sau prevenirea osteoporozei. Numai medicul poate decide dacă în cazul dumneavoastră este, sau nu nevoie de unul sau altul din aceste medicamente.
• Estrogenii. Femeile care au trecut de menopauză, pot să-şi reducă riscul de fractură la jumătate cu ajutorul terapiei de substituţie estrogenică. Reversul medaliei este că la unele femei acest tratament poate creşte uşor riscul de cancer.
• Calcitonina. Injectarea acestui hormon pe o perioadă de timp poate stopa sau încetini pierderea de os şi alină durerea produsă de fracturile osoase. Dezavantajul este că tratamentul se poate administra numai injectabil şi este destul de costisitor.
• Alendronatul. Acest medicament nu este un hormon, ci face parte dintr-o clasă de substanţe numite bifosfonaţi. Ca şi estrogenul, alendornatul este indicat atât pentru prevenirea, cât şi pentru tratamentul osteoporozei.
• Raloxifenul. Acesta este un medicament aprobat recent de autorităţile sanitare din SUA. Se foloseşte pentru prevenirea osteoporozei. Face parte dintr-o clasă nouă de medicamente numite modulatori selectivi de receptori estrogenici (SERMS, iniţialele din engleză). Avantajul lor pare a fi prevenirea pierderii de os fără creşterea concomitentă a riscului de cancer la femei.

Prevenirea căderilor
Osteoporoza slăbeşte oasele şi acestea se fracturează mult mai uşor. Iată câteva măsuri de prevenire a acestei situaţii nedorite.
Reduceţi riscul de cădere la domiciliu. Montaţi balustrade solide laü toate scările, precum şi mânere de care să vă puteţi prinde la baie. Acoperiţi podeaua alunecoasă cu covoare sau mochetă. Ţineţi casa în ordine şi înlăturaţi obiectele căzute pe jos, mai ales bucăţile de sfoară, aţă, cabluri electrice, de telefon, etc. Montaţi telefoane în cât mai multe încăperi pentru ca ajutorul să fie cât mai uşor de solicitat în cazul unui accident.

Echipaţi-vă cu îmbrăcăminte şi încălţăminte care conferă siguranţăü maximă. Purtaţi încălţăminte care sprijină bolta plantei şi cu tălpi nealunecoase, dar feriţi-vă de tălpile din cauciuc (tenişi), pentru că sunt atât de aderente încât vă pot dezechilibra. Aveţi grijă ca hainele, capoatele şi paltoanele să fie suficient de scurte de care să nu vă împiedicaţi când urcaţi scările.

Păstraţi-vă echilibrul. Dacă aţi observat că nu aveţi siguranţă înü timpul mersului, folosiţi un baston. Puneţi articolele de bucătărie cât mai la îndemână.
ü Controlaţi-vă auzul şi vederea. Dacă este cazul, folosiţi ochelari şi aparat auditiv. Iluminaţi cât mai bine întreaga casă.
ü În caz de cădere. Mişcaţi-vă încet şi evitaţi să forţaţi braţul sau piciorul la care v-aţi lovit. Dacă bănuiţi că s-a produs o fractură, nu vă mişcaţi şi nu permiteţi nimănui să vă mişte până la sosirea ajutorului medical.
Dragă cititor, pe lângă sfaturile medicului, nu uita că Medicul Suprem este Domnul Isus, iar Biblia, Cuvântul lui Dumnezeu spune:

„O privire prietenoasă înveseleşte inima, o veste bună întăreşte oasele.” Proverbele lui Solomon 15:30

„O inimă veselă este un bun leac, dar un duh mâhnit usucă oasele.” Proverbele lui Solomon 17:22

Liudmila CĂLIN
Medic internist – Centrul Medical Creştin „Emanuil”
SIMC „Emanuil”

Anunțuri

2 gânduri despre „OSTEOPOROZA

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s