Calităţile unui bun jurnalist

cursul-digital-073.jpgFiind studentă la facultatea de jurnalism, în anul I, am studiat foarte mult cum ar trebui să arate un jurnalist adevărat, care sunt calitaţile sale de bază, fară de care un jurnalist nu este bine calificat. Urmărind tot mai mult presa de la noi din ţară şi nu numai, am observat ca tot mai mulți jurnalisti au uitat să mai practice acele prinicipii, de aceea am hotărit să scriu un articol care scrie anume acele calităţi de care

are nevoie un jurnalist adevărat.

Este imparţial– chiar ieri la lecţia „Mass-Media in Republica Moldova” profesoara noastră, dna Maria Mâţu, ne-a învăţat un bun jurnalist trebuie să fie impartial. În cazul unei probleme pe care doreşte să o raporteze, trebuie să cunoască adevărul despre cea ce doreste să scrie să caute toate perspetivele posibile şi să le prezinte oamenilor aşa cum sunt, nu doar cele care îi convin lui sau organizaţie pe care o reprezintă. Un exemplu la acest caz sunt toate articolele care într-un fel spun că relaţiile homosexuale sunt normale şi chiar sănătoase dar nu informezi oamenii de numarul mare de boli venerice cu care te alegi dacă te implici in astfel de relaţii.

Una din cea mai importanta calitate este că un bun jurnalist trebuie sa caute adevărul, pe care mai apoi trebuie să-l raporteze. Astăzi sunt foarte multi jurnalisti care scriu foarte multe articole, reportaje, dar putine din ele conţin adevărul, fără ca la mijloc să nu fie, ideia unui partid politic, sau anumite interese personale, cum ar fi să strici reputaţia cuiva. Cel mai des poţi întâlni cazuri de acest gen la presa de bulevard, care nu face nimic altceva decât să râspândească bârfe, diferite zvonuri. Un jurnalist bun este acela care caută adevărul, îşi pune toate eforturile pentru a aduna suficiente argumente ca să prezinte materialul bine documentat. Nu la întâmplare am scris mai sus că mai întîi trebuie să caute adevarul, la acest capitol este mai greu, pentru că foarte puţini jurnalişti cunosc adevărul. Domnul Isus Hristos, în rugăciunea Sa pentru ucenicii Săi şi pentru toţi credincioşii, a spus: „Doamne sfinţeşte-i prin adevărul Tău, Cuvîntul Tău este Adevărul„. Acesta este primul adevăr pe care trebuie să-l cunoască jurnaliştii, Cuvântul lui Dumnezeu, Biblia. O apreciez foarte mult în acest caz pe dna Ala Mândâcanu, decanul Facultăţii de Jurnalism şi Comunicare Publică, de la ULIM. Ea este un decan deosebit, care îşi învaţă studenţii că trebuie să fie oameni integri, cu frică de Dumnezeu, dar ea nu numai ne învaţă ci este şi un exemplu prin viaţa ei. La fel vreau să menţionez pe un jurnalist de excepţie, Vasile Filat, care m-a motivat pe mine să merg la jurnalism şi continue să mă inveţe foarte mult în acest domeniu. Toate articolele sale, toate subiectele pe care le abordează conţin în sine perspectiva Sfintelor Scripturi. Este atât de înteresant să vezi că Biblia are răspunsuri la orice subiect. El nu numai că cunoaste adevărul dar şi îl raportează, îl scrie. Deci este absolut esenţial ca un jurnalist să cunoască adevărul, şi mai apoi trebuie să-l transmită oamenilor.

Nu contează banii, ci munca cinstită. Cu părere de rău astăzi sunt foarte multi jurnalisti care si-au trasformat profesia în business, sau şi mai rău sunt implicaţi în propagandă. Desigur că nimeni nu-ţi garantează că vei avea un venit foate bun odată ce alegi să spui adevărul, dar dacă numai venitul te adus la facultatea de jurnalism atunci cât nu e încă târziu, poate trebuie să-ţi schimbi profesia. Un lucru este sigur, un jurnalist trebuie să fie onest, liber în ceea ce scrie sau raportează. Cu părere rau în zilele noastre sunt foarte multe exemple urîte în acest sens, foarte mulţi jurnalişti au iutat acest prinicipiu.

Curajul de a fi liber- eşti angajat la post de lucru, totul merge bine dar îţi dai seama că de fiecare dată eşti obligat să scrii lucruri care nu sunt adevărate, lucruri pe care nu ai vrea să le scrii. În acest caz ai nevoie de mult curaj ca să-ţi apari libertatea de a scrie adevărul. Curajul să vorbeşti cu şefu, să-i ceri această libertate, iar în cazul când eşti refuzat, pur şi simplu să pleci. Fii sigur că te vei simţi mult mai bine, va veni timpul când oamenii vor apreciat această decizie, şi vei fi ascultat.

Aceasta sunt doar câteva din principiile pe care am vrut să le împărtăşesc. Sper din tot sufletul să vă fie de folos şi să dea libertatea dar şi învătătura de care are nevoie fiecare jurnalist.

Alina Druţă

 

11 gânduri despre „Calităţile unui bun jurnalist

  1. madutza

    buna…am inteles..k esti studenta la jurnalism in anul I. as vrea si eu sa stiu mai multe despre…cum pot..ajunge un jurnalist…adik de uinde sa incep…tu cum ain inceput?pana sa intri la jurnalism ai mai practicat jurnalismul?…adica ai scrius cv.?ai publicat?vreau sa aflu cat mai multe despre..aceste lucruri…dak ma poti contacta..pe email…si sa ma ajuti sa aflu raspunsurile…mi-ai fi de mare ajutor…vreau sa stiu de unde incepe totul::>…te pup astept:P

    Răspunde
  2. alexa

    mi-ar place sa urmez facultatea de jurnalism…desi mai am doi ani de liceu consider ca este necesar sa ma pregatesc din timp, oarecum:).. cateva sfaturi despre cum as putea incepe ceea ce mi-am propus m-ar ajuta enorm, bn asta dak esti de acord sa imi impartasesti cateva din experintele tale ;;) te astept pe mail:*

    Răspunde
  3. Schipor Georgiana

    Buna! La fel ca si Alexa, mi-ar fi de folos niste sfaturi din partea ta, stiind ca esti deja studenta la Jurnalism. Te-ar deranja daca ti-as pune cateva intrebari? Dar daca ai timp si chef, bineinteles, scrie-mi te rog pe giugi.tfbmf@yahoo.com. Multumesc >:D<

    Răspunde
  4. Madalina

    e interesant tot ce ai scris!cu toate astea nu ar strica sa mai pui niste informatii in plus despre aceasta meserie,in viziunea ta si in viziunea altor persoane cu care poate te-ai inersectat!
    ma gandesc foarte serios sa urmez aceasta facultate!

    Răspunde
  5. raluca

    Draga mea, acum aproape ca ai terminat facultatea.. daca intre timp nu ai lasat/o moale cu ideea de jurnalistii sunt ,,cainii de paza ai societatii,,. Ceea ce ai scris tu in primul an de facultate.. sunt convinsa ca acum, peste, sau daca nu, putin mai tarziu.. cand vei incepe sa lucrezi in aceasta minunata breasla.. ti se va parea o gluma seaca. O sa zambesti amar si iti vei reciti cu regret aceste principii de tanar jurnalist. Nu au nicio legatura cu munca de gazetar sau reporter, redactor etc. Teoria e balet, munca de jurnalist e o jungla! Mult succes!

    Răspunde
  6. ghita

    Buna. Nu vreau sa fiu rau dar , nu este cam devreme sa scri astfel de articole despre adevar si despre faptul ca banii nu conteaza :)) Cine iti plateste facultatea? Esti abia anul I , cand o sa te faci mare ai sa vezi ca o sa ridici in slavi in articolele tale pe care da mai mult , cu gandul ca acasa ai 2-3 copii care nu au ce manca.

    Mai vad in ce ai scris tu aici ca , incerci sa te apropii de niste profesori , pe care ii „admiri” , poate pentru o nota mai buna , mai tarziu poate o sa admiri niste politicieni pentru o suma mai buna. E ok sa scri , dar scrie din realitate si din ce traiesti tu nu din ce ai auzit .

    Multa bafta.

    Răspunde
  7. melissa~mirela

    Buna.sunt melissa mi-as dori ca pe viitor sa ajung un mare jurnalist.dar cum sa incep?mai am un an in generala si de la liceu as vrea sa lupt pt aceasta pozitie.apreciez adevarul si nu suport persoanele opuse civilizatiei.daca ma intelegi!¿doar de la14ani sh parca toata lumea o ia razna.as putea face ceva daca pe viitor imi voi implini dorinta cu tot ce se intampla in jur???oare

    Răspunde
  8. melissa~mirela

    Raspunsul la intrebare:
    -curajul de a fi liber
    -nu conteaza banii,ci munca cinstita
    -sa caute adevarul pe care apoi trebuie sa-l raporteze
    -este impartial

    Răspunde
  9. victoria

    mi-as dori mult sa devin jurnalist ,insa nu stiu din ce cauza mi se pare ca aceasta meserie este despretuita de ft multi ..as dori sa aflu mai mult despre aceasta,oare este intratit de rau sa fii un jurnalist?uneori mi se pare ca este cam periculos…va rog datimi un sfat …cum sa procedez…..

    Răspunde
  10. andreya

    Buna, mia placut ce ai scris, nu stiu dak ai vorbit serios sau nu dar as vrea sa aflu si eu ce trebuie sa stiu pentru a deveni jurnalista.Mai am aproape 2 ani de liceu dar vreau sa ma pregatesc din timp si sa aflu daca chiar asta imi doresc.
    Ti-as fi recunoscatoare daca mai ajuta.
    adresa mea de e-mail: devil_may_cry_4uh@yahoo.com

    Răspunde
  11. eu

    Am citit articolul tau si am de spus doar una „Tampenie”.Chiar la inceputul articolului ai aratat ca dispretuiesti relatiile homosexuale si mai jos ai scris: „Astăzi sunt foarte multi jurnalisti care scriu foarte multe articole, reportaje, dar putine din ele conţin adevărul, fără ca la mijloc să nu fie, ideia unui partid politic, sau anumite interese personale, cum ar fi să strici reputaţia cuiva.” Spune-mi cu ce sunt relatiile heterosexuale mai „sanatoase” ca relatiile homosexuale ? (Incluzind diversitatea tipurilor de sex practicate in AMBELE tipuri de relatie.)Ai mai scris ca : „un bun jurnalist trebuie să fie impartial.”… Fa singura concluziile.. Ai facut multe greseli in acest articol, ideile pe care le sugerezi suna neconvingatoare .. Nu stiu la ce te-ai gindit cind ai scris acest articol, posibil n-ai inteles ca titlul cere mai multa performanta.Au trecut 4 ani de la publicarea articolului , sper ca ai invatat ceva pe parcursul acestor ani..

    Răspunde

Lasă un comentariu